Skrivuppgift vecka 27

Veckans skrivuppgift är att svara på ett brev. Du ska berätta vad du brukar göra för att må bra, och ge din kompis några tips och råd.

Du ska skriva minst tre meningar i imperativform. Du kan till exempel först göra en lista på olika tips i imperativform (Ät mycket frukt! Drick vatten!) och sedan välja några av dessa meningar som du vill använda i ditt brev.
Dina tips kan du hämta från veckans text. Du kan också skriva egna tips till din kompis.

Ditt brev ska vara minst en halv sida långt och du ska skriva för hand och ta med dig texten till lektion torsdag 4 juli! I skolan kommer vi att läsa varandras texter och ge varandra feedback.

Du skriver hemma på NOVO-tiden torsdag 4 juli! Försök att använda din telefon så lite som möjligt.

Här är brevet du ska svara på:

Hej min vän!

Det var länge sedan vi sågs, och jag hoppas allt är bra med dig! 

Jag har haft det lite jobbigt på sista tiden. Jag känner mig ofta trött och har inte mycket energi, så jag orkar bara ligga på soffan när jag kommer hem från jobbet. Ibland känns det som att jag inte har lust att göra någonting, och jag träffar inte så mycket folk på fritiden.

Du är en så aktiv och hälsosam person, och jag skulle behöva några tips från dig på hur jag kan förändra min situation och må bättre! Hur gör du för att må bra?

Jag ser fram emot att få svar från dig!

Kramar,
B.

Lämna en kommentar